Must reede ootab. Ära saa tünga
Teadlike ostjatena oleme juba selgeks saanud, et must reede on lisaks kõigele muule ka tohutu psühholoogiline manipuleerimismäng. Tahame ju kõik musta reedet kontrollida, mitte selle võimuses olla – et võita, tuleb ostukarussellil orienteeruda.
Kõlab ehk irooniliselt, aga mustal reedel võib allahindlus tähendada muudki kui soodustust. On küllaltki tavaline näha poode hindu enne kampaaniat tõstmas, et need siis justkui suurejooneliselt “alla lasta”. Nii näevad meie silmad -50% silti, aga tegelikult maksame sama hinda, mis oli täishind kuu varem. Selle vältimiseks kasutame hinnavõrdlussaite ja jälgime hindade liikumist juba varakult. Nii oleme valmis ja ei lange hinnamängude ohvriks.
Lisaks tuleb arvestada, et paljud kampaaniad põhinevad ajapsühholoogial – pakkumised kehtivad loetud tundide või minutite jooksul. Ajapiirangud tekitavad stressiolukorra ja tunde, et kohe tuleb tegutseda. Meie soovitus? Kui tekib paaniline tung, hingame sügavalt sisse ja küsime endalt, kas otsime head toodet või head allahindlust.
Kuidas valmistuda?
Mäng algab juba enne musta reedet ostunimekirja koostamisega. Nii väldime impulsiivseid oste ja keskendume vaid sellele, mida tõesti vajame. Kui plaanime osta uued kõrvaklapid, siis lisame selle nimekirja; kui vajame uut parfüümi, kirjutame sellegi üles. Loomulikult kindla eelarvega – nimekiri aitab piirata tarbetuid kulutusi ja hoida fookust.
Tõelise sääst algab seega juba enne kampaania algust. Vaatame üle soovid ja vajadused, teeme eeltöö ja uurime, kust leiab parimad sooduskoodid ja pakkumised. Näiteks Samsung sooduskood sobib ideaalselt, kui oleme sihikule võtnud uue telefoni, tahvli või nutikella. Kvaliteetkosmeetikat või kinkekomplekte pakub aga Douglas sooduskood. Sooduskoodid on sageli allahindlustele lisaks ehk nagu topeltboonus – just selliseid nutikaid lahendusi tasubki otsida.
Meie suurim vaenlane mustal reedel pole müüja ega hind, vaid meie enda impulss. Osturõõm on hetkeline, arve tuleb sageli hiljem. Ostupiirid tuleks kehtestada juba enne kampaaniat ja neid seejärel rangelt järgida. Kui eelarve on 200 eurot, siis 300-eurone kaup ei sobi. Kui mingi toode pole nimekirjas, siis miks see vajalik on? Distsipliin aitab teha otsuseid, mis hiljem endiselt rõõmu pakuvad.
Mis appi võtta?
On aeg kasutada tööriistu, et püsida sammu võrra ees. Brauserilaiendid nagu Honey või Rakuten otsivad automaatselt sooduskoode. Hinnajälgimisplatvormid, näiteks PriceSpy, aitavad kontrollida, kas allahindlus on tõesti reaalne. Mida paremini tehnoloogiat rakendame, seda suurem on meie kontroll ostusituatsiooni üle.
Musta reede võlu lõksu sattuda on lihtne. Võime osta rohkem kui vaja ja tihti tooteid, mida kunagi ei kasuta. Meie aga usume, et teadlik ostlemine on kõige mõistlikum viis allahindluste nautimiseks. Kvaliteet üle kvantiteedi. Kas toode lahendab mõne probleemi või täidab vaid hetkelise tühimiku? Kontrollime ka tootjaid ja väldime firmade toetamist, kes ei järgi eetilisi tootmisstandardeid. Kui juba kulutada, siis targalt.
Me ei lase end eksitada vilkuvatest -70% siltidest ega ajapiirangutest. Teame, mida tahame, ja liigume teadlikult. Kasutame tööriistu, koostame nimekirju ja rakendame valitud reegleid. Lõppkokkuvõttes pole oluline, kui palju me kulutame, vaid kuidas me ostame.