skip to Main Content
Auto Varjatud Puudus – Kuidas See Enne Ostu Tuvastada?

Auto varjatud puudus – kuidas see enne ostu tuvastada?

Allikas: peoplecreations/Freepik

Unistuste auto seisab juba garaažis. Esimese tehnoülevaatuse ajal selgub, et vedrustus on vigane, läbisõidumõõdik on tagasi keritud ning elektroonika seisund ei ole rahuldav. Kõlab nagu õudus? Varjatud puudused on reaalsus, millega puutuvad kokku paljud kasutatud sõiduki uued omanikud. Kuidas end kaitsta ning mida teha, kui tegemist on ebaausa võttega ja müüja ei olnud aus?

Mis on auto varjatud puudus?

Selgub, et 81% juhtidest väidab end enne ostu tehnilist seisukorda kontrollivat – see ei tähenda siiski, et sõiduki ajalugu kontrolliti korrektselt ja et puudusi ei ole. Võivad esineda varjatud puudused, mida on raske avastada. Eesti õigus ei kasuta terminit „varjatud puudus“ eraldi definitsioonina. Lähtepunkt on lepingueseme mittevastavus ning võlaõigusseaduse (VÕS) § 217–225 järgi on asi lepingutingimustele mittevastav, kui see ei vasta kokkulepitud omadustele või tavapärastele nõuetele. Mis on varjatud puudus kasutatud autos ja miks on sõiduki ajalugu selle tuvastamisel oluline?

Auto varjatud puudus on füüsiline või õiguslik puudus, mis oli olemas juba enne ostu, kuid mida ostja ei saanud mõistlikult avastada. See tähendab muu hulgas õnnetusjärgseid kahjustusi, mida ei näe palja silmaga. Samavõrd levinud kui mehaanilised vead on ka õiguslikud probleemid (nt esinemine varastatud sõidukite andmebaasides, maksupant). Kui tegemist on varjatud puudusega, on ostjal õigus tugineda VÕS-ist tulenevatele õiguskaitsevahenditele.

Varjatud puudus autoDNA raportis

Millised on tagajärjed ostjale? Kõige käegakatsutavamad mõjud puudutavad rahakotti ja seda, et sõidukit ei saa tavapäraselt kasutada. Uuringu „Kasutatud autode turg – faktid ja müüdid” järgi pidi 40% omanike pärast ostu kõrvaldama avaldamata avariikahjustusi. Iga tuvastatud puudus vähendab ka sõiduki väärtust, mis tähendab tegelikku kahju edasimüügil.

Tüüpilised varjatud puudused kasutatud autos

  • Võltsitud hooldusajalugu – „kaotatud hooldusraamat” või fiktiivsed templid, et varjata regulaarse hoolduse puudumist.
  • Avaldamata veekahjustused – auto on saanud üleujutuse; elektri- ja korrosiooniprobleemid ilmnevad tihti hiljem.
  • Varguse käigus tekkinud kahjustused – näiteks elektroonika rikked, mis on tekkinud sekkumise tõttu.
  • Juhtplokkide vead – kustutatakse enne müüki, kuid tulevad tagasi mõnekümne kilomeetri järel; sageli puudutavad ABS-i, turvapatju või mootorit.
  • Tagasikeritud läbisõit – väga sage varjatud puudus; tegelikku läbisõitu aitab hinnata istme, rooli ja pedaalide kulumine või VIN-raport.

Kuidas varjatud puudus enne ostu avastada?

88% ostjatest leiab, et kahjuandmed peaksid olema müügi juures kohustuslikult avaldatud. See ei ole alati nii, mistõttu on oluline teha põhjalik isiklik kontroll. Enne ostu vaata üle põhjaosa ja mootoriruum, et varjatud puudusi mitte märkamata jätta. Visuaalsel kontrollil jälgi värvitooni erinevusi keredetailidel, ebaühtlasi vahesid kapoti, tiibade ja uste vahel ning nähtavaid keevitusjälgi. Abi annab värvikihi paksuse mõõtja, millega saab hinnata kere- ja värvitööde ulatust.

Proovisõidul jälgi mootori ühtlast tööd ja reaktsioone. Pane tähele, kas käiguvahetusel ei esine tõmblusi ega vibra roolis või pedaalidel. Kuula ka vedrustusest kostvaid häirivaid helisid. Kui see ei rahulda või kui tekib kahtlus, on mõistlik kasutada töökoda või VIN-raporti abi, sest varjatud puudusi ei ole võimalik alati palja silmaga avastada.

VIN-raport autoDNA-st

Juhtide hulgas, kes tundsid sõiduki täielikku ajalugu, sealhulgas kahjud, oli kuue kuu pärast ostust rahulolu määr 95%. VIN-raportist saab muu hulgas:

  • registrisse kantud läbisõidunäidud,
  • kahjud (sh arhiveeritud fotod, kui need on olemas),
  • kirjed varastatud sõidukite andmebaasides,
  • kasutusviis (nt takso, autopark),
  • registreerimise kuupäevad ja riigid.

autoDNA sõidukiajaloo raportite paketid

Ainuüksi 2024. aastal tuvastati autoDNA raportites 431 375 kahjudega sõidukit. Sellises olukorras on mõistlik võrrelda pakkumisi raportipakettide abil – Sõiduki ajalugu kajastav aruanne annab enne ostu ostjale tugeva läbirääkimispositsiooni.

Tagasikeritud läbisõit ja dokumentatsioon

Sama sagedased kui avariikahjustused on autoDNA andmetes ka läbisõiduga manipuleerimise juhtumid. 2024. aastal registreeriti üle 71,6 tuhande läbisõidunäitude lahknevuse. Läbisõit mõjutab otseselt mootori, käigukasti, vedrustuse ja muude kuluelementide seisukorda. Ajalooraportid aitavad:

  • võrrelda tegelikke näite müüja väidetega,
  • tabada ebakõlasid tehnoülevaatuste andmete ja läbisõidu vahel,
  • kontrollida hoolduskannete ja remontide autentsust.

Varjatud puudused hõlmavad ka drogometri/manomeetri näidu manipuleerimist. Tänu nendele andmetele saab ostja vältida varjatud puudustega autosid, mille ülemäärane kulumine toob sageli kaasa kallid remondid lühikese aja jooksul pärast tehingut.

Margiesindus (volitatud esindus) vs sõltumatu töökoda

Valik margiesinduse ja sõltumatu töökoja vahel mõjutab remondi kvaliteeti, kulusid ning auto edasimüügi väärtust. Regulaarne hooldus kas margiesinduses või usaldusväärses töökojas tõendab, et sõidukiga on toimetatud tootja juhiste järgi. Pole üllatav, et 57% juhtidest leiab: margiesinduses hooldatud auto on kallim. Tuleb siiski arvestada, et avariijärgne remont margiesinduses võib olla kvaliteetsem ja hoida garantiid, kuid on sageli kallim kui sõltumatus töökojas.

Kuidas oma õigusi tõhusalt maksma panna kasutatud auto ostul?

66% juhtidest plaanib kolme aasta jooksul osta kasutatud auto. Sellega kaasneb risk: varjatud puudused ja info puudumine tehnilise seisukorra kohta on ostjale suurim oht. Kui ilmneb varjatud puudus, võib ostja VÕS-i alusel nõuda parandamist, asendamist, hinna alandamist või olulise puuduse korral lepingust taganemist. Kui müüja on eraisik ja ostja eraisik, kohaldatakse VÕS-i üldreegleid; pretensiooni esitamise kord ja tähtajad tuleks lepingus fikseerida. Tarbijamüügi korral (müüja ettevõtja, ostja tarbija) kehtivad ostja kasuks erireeglid.

Auto taustakontroll, VIN-kontroll ja põhjalik tehniline ülevaatus enne ostu on tugev alus hinna läbirääkimiseks. Õiguste tundmine aitab vältida rahalist kahju ning kaitsta oma huve – isegi kui müüja ei ole vastutulelik või kui vaidlus kestab.

KKK

Kas margiesindus tagab alati kõrgema remondikvaliteedi kui sõltumatu töökoda?

Jah ja ei. Margiesindus järgib tootja protseduure, kasutab originaalosi ja spetsiaalset diagnostikat, mis sageli annab parema kvaliteedi ja ohutuse. Sõltumatu töökoda võib samuti teha korrektse remondi, kuid tulemus sõltub mehaanikute kogemusest ja osade kvaliteedist.

Kas sõltumatu töökoja kasutamine võib tühistada tootjagarantii?

Alati mitte. Reeglina ei tühista remondid sõltumatus töökojas garantiid, kui kasutatud osad ja tööviis ei riku tootja tingimusi. Kuid teatud tööd võivad nõuda garantiiks volitatud teenindust.

Kumb on edasimüügil kasulikum: täielik margiesinduse hoolduslugu või sõltumatu töökoja arved?

Täielik margiesinduse ajalugu tõstab üldjuhul auto väärtust ja ostja usaldust – 57% juhtidest leiab, et margiesindus tõstab hinda. Sõltumatu töökoja arved on samuti väärtuslikud, kuid ei pruugi sama üheselt hinda tõsta, eriti premium-margil.

Kuidas kontrollida sõiduki ajalugu ja läbisõitu VIN-raporti (nt autoDNA) abil?

Sisesta VIN autoDNA raportiteenusesse. Raport näitab:

  • tegelikke läbisõidunäitajaid,
  • avariikahjude ajalugu,
  • registreerimisi eri riikides,
  • andmeid varguste ja avariide kohta.

Miks läbisõitu tagasi keritakse ja kuidas see enne ostu avastada?

Läbisõitu keritakse, et auto näiks vähem kulunud ja seega kallim. Avasta see nii:

  • võrdle näitu VIN-raporti või hoolduslooga,
  • hinda istmete, rooli ja pedaalide kulumist,
  • kontrolli andmete kooskõla tehnoülevaatuste kirjetega.

Kas avariijärgne remont margiesinduses on ohutum kui sõltumatus töökojas?

Üldiselt küll – margiesindus kasutab originaalosi ja järgib tehasenõudeid, mis vähendab konstruktsiooniprobleemide ja rikete riski. Kuid ka sõltumatu töökoda võib teha kvaliteetse remondi, kui töö on tehtud korrektselt.

Back To Top